Friday, September 26, 2008

Halatuju Badminton Negara

Dalam Utusan Malaysia Online hari ini melaporkan bahawa negara bakal kehilangan 3 orang pemain badminton senior yang akan bersara atas faktor-faktor tertentu..Biasalah,dah lama sangat pun diaorang ni berjuang dan masih tak jumpa-jumpa pelapis-pelapis baru walaupun saban tahun kita mendengar dan melihat begitu banyak acara badminton dipertandingkan samada peringkat estet maupun bandar..

Petikan :-
"KUALA LUMPUR - Pembentukan wajah baru skuad badminton Malaysia bakal bermula dari sekarang apabila tiga pemain senior yang selama ini menjadi tunjang dan anggota tetap pasukan berundur, sekali gus memberi laluan kepada pemain-pemain muda.

Persatuan Badminton Malaysia (BAM) hari ini bakal mengumumkan persaraan tiga pemain yang amat berpengaruh dalam arena badminton tanah air dan antarabangsa iaitu beregu handalan, Choong Tan Fook-Lee Wan Wah serta jaguh perseorangan, Wong Choong Hann.

Pengunduran ketiga-tiga pemain tersebut, yang telah memberi sumbangan besar kepada Malaysia dan sering membawa cabaran negara dalam kejohanan utama seperti Sukan Olimpik, Piala Thomas, Sukan Asia serta Kejohanan Dunia, disahkan oleh pengurus besar BAM, Kenny Goh, semalam.

..."

Pada hari yang sama jugak dilaporkan pasukan negara juga tewas pada kebanyakan pesertanya dalam kejohanan China Masters di Changzhou. Ntah la apa nak jadi ngan sukan ni. Macam yoyo pun ada..tak sampai sebulan Lee Chong Wei dapat gelaran Datuk, tewas pulak apabila menyerah mudah kepada pemain Indonesia, Sony Dwi Kuncoro 17-21, 11-21 dalam Japan Masters dalam perlawanan akhir. Asyik dapat Naib Johan je nih ... best agak eh jadi no 2 ni... camana tu Tuan 02..???? :)

Bang Elias kita tak nak bersara ke..???

~adios~

Tip Nak HACK Petrol Pam

Ni petua yang baru aku dapat dari petugas stesen minyak petronas selayang.... masa-masa tengah gawat dengan harga minyak naik melambung ni tentu korang nak isi minyak dengan harga yang dulu atau lagi murah.. dari dulu aku dengan supervisor minyak ni agak rapat la, so dia rasa aku org yang agak sesuai kot utk dia berikan tips mcm mana nak turunkan harga 2.52 sen kat pam minyak jadi 1.98 or suka ati korang la nak letak berapa sen... mula2 mmg aku tak percaya... tapi......


1. Korang kena gi kaunter pam tu cakap nak isi penuh bagi le berapapun... dengan mengatakan isi penuh jer korang boleh setting balik hargakat pam korang pilih tu... x kira la pam 1 ke, pam 2 ker jgn pam angin atau NGV


2. korang gi balik kat pam korang tu, dan jgn angkat nozel lagi.


3. kat pam tu kan ada dua punat2 utk nomor (bukan utk credit card tau)yang bawah pada screen liter tu... kira mcm nak isi manual nyer harga la


4. korang tekan 'clear' - utk resetkan harga yang kaunter minyak tu set tadi


5. then korang tekan enter - 3x


6. then korang tekan '0' , '0', '1', '9', '8' (1.98 sen seliter) atau korang tekan la berapa pun korang suka


7. pastu korang tekan enter - 3x sekali lagi


8. tekan butang clear - 2x


9. Then korang tekan berapa puluh korang nak isi


10. Tekan enter lepas dah masukkan nilai isian ...




pastu...





supervisor petrol pam akan jumpa korang




"woi apa ko buat ni... main tekan-tekan ni... tak de keje lain ker...!!!!"


Hehehehehe..

CnP from here

~adios~

Tuesday, September 23, 2008

PERUTUSAN AIDIL FITRI 1429H



Assalammualaikum buat warga JHEAINS dan semua pembaca blog ini...

Segala puji bagi Allah s.w.t. serta selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w dan ahli keluargaNya serta para sahabat Baginda. Setinggi-setinggi kesyukuran dihulurkan kepada yang Maha Esa kerana dengan limpah kurniaNya masih memberi peluang kepada kita pada tahun ini untuk sekali lagi meraikan hari kemenangan yang sentiasa kita raikan setelah sebulan kita menempuh dan menunaikan perintah dariNya di bulan Ramadhan yang penuh keberkatan dan kemuliaan.

Hari Raya Aidilfitri merupakan hari kemenangan dan kegembiraan bagi umat Islam di seluruh pelusuk dunia, hari yang dikurniakan Allah taala untuk meraikan kejayaan kita setelah sebulan menunaikan perintahNya dengan menahan lapar dan dahaga di bulan Ramadhan demi membuktikan akan keimanan dan kemampuan kita melaksanakan perintahNya.

Berlalunya Ramadhan merupakan satu kesedihan bagi umat Islam yang beriman dan cintakan kepada Allah taala. Bulan Ramadhan merupakan bulan penuh keberkatan dan kerahmatan berbanding dengan bulan-bulan yang lain, tetapi janganlah kita berpegang dan menyangka bahawa hanya di bulan Ramadhan sahaja adalah waktu untuk kita mengerjakan amalan, bahkan diharapkan amalan ini dapat diteruskan untuk bulan-bulan yang akan mendatang.

Ketika kita gembira menyambut perayaan Aidilfitri kali ini, janganlah kita lupa mereka yang kurang bernasib baik. Sesungguhnya ada sebahagian daripada anggota masyarakat yang fakir, miskin, anak-anak yatim dan sebagainya. Mereka wajib dibantu oleh saudara seagama yang diberikan sedikit kelebihan rezeki daripada Allah SWT dalam bentuk sedekah dan derma.

Kepada sahabat-sahabat yang akan balik berhari raya di kampung dengan menggunakan kenderaan, pastikan kenderaan berada dalam keadaan sempurna sebelum memulakan perjalanan. Pandu dengan cermat dan berhati-hati. Saya mendoakan semoga anda semua selamat sampai ke destinasi dan seterusnya merayakan Aidil Fitri dengan penuh kegembiraan bersama keluarga tercinta.

Saya juga menyeru agar kita dapat menyegerakan ibadah zakat fitrah supaya hasil kutipan ini dapat disalurkan kepada asnaf yang berhak sebelum hari lebaran menjelang tiba nanti. Peminat mercun tu, patuhilah perintah dan arahan kerajaan. Jangan nanti kita pula yang berhari raya di wad hospital.

Saya juga mengambil kesempatan melahirkan penghargaan dan mengucapkan terima kasih kepada ahli jawatankuasa Badan Kebajikan JHEAINS yang telah bertungkus lumus merangka serta menjalankan aktiviti-aktiviti bagi tahun 2008 ini. Diharapkan bagi tahun yang akan datang,usaha ini akan dapat dipertingkatkan lagi demi kebaikan kita bersama.

Kepada yang rajin membuat rumah terbuka, jangan lupa jemput-jemputlah sahabat handai terutamanya saya…

Dengan kesempatan ini saya dan semua kepada ahli jawatankuasa Badan Kebajikan JHEAINS mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR DAN BATIN.

oleh : PENGERUSI
Badan Kebajikan JHEAINS



Tuesday, September 16, 2008

APA ERTINYA ...

Saban hari,minggu,bulan dan tahun kita sering diperingatkan tentang peraturan demi peraturan yang mesti dipatuhi dan diikuti..Dalam bahasa mudahnya, pihak atasan mahu kakitangan yang bertugas dibawah seliaannya lebih berdisiplin serta berhemah ketika bertugas dan cekap melaksanakan tugasan yang diberi..

Namun, bak kata orang dulu-dulu..( bukan aku yang kata ) .. ' dalam setandan pisang tak semuanya elok '..hmmm adatlah kalau ada segelintir umat manusia yang tidak mengerti ( tapi tahu ) apa itu undang-undang serta peraturan yang dibuat demi kebaikan semua pihak.. Reaksi serta tindakbalas yang berbeza dari semua anggota jabatan mahupun individu itu sendiri sering memberikan kesan terhadap jabatan..Ini yang ramai orang sedar dan paham.. untuk itu kita sering diminta untuk taat dan patuh pada peraturan...

Cuma yang kita tak paham ialah disaat sebahagian umat yang menerima padah dan hukuman, ada jugak yang terlepas dari tindakan angkara wujudnya tangan-tangan dari langit yang mencelup ke dalam mangkuk jeluk mencari asam..Ini juga boleh dikenakan tindakan tatatertib tapi pernahkah kita dengar??? Dikala dan saat itu, adalah tidak wajar mengenakan hukuman yang keras kepada mereka yang tidak mempunyai saudara mara maupun kenalan diperingkat pengurusan tertinggi sedangkan pada masa yang sama melepaskan ikan paus berenang-renang ketepian pantai dan merosakkan bot-bot nelayan kecik ..

Apa yang kita mahu ialah kesamarataan dan keadilan pada setiap peringkat tanpa memilih helaian rambut serta jenis kesalahan yang telah mereka lakukan..Apakah hanya anggota peringkat pinggang hingga ke tapak kaki sahaja yang patut memikul beban tanpa perlu melibatkan sama anggota perut ke kepala..?

dheyy!! yaperrdaa kau mengarut ni ...

~adios~

Monday, September 15, 2008

NTAH LA LABU..

Sekali imbas macam tak de apa-apa je kat atas ni..Ayat biasa,tatabahasa betul ( agaknya la kut ), gambar belakang tu ok je..senang cakap tak de apa-apa pun..Dah tu, apa masalahnya kat sini?!?!?!!!!!!!!!! ... memokak yo lahhh ..

Haa..

Yang aku nak cakap ni ialah tentang fakta yang menyatakan ada laman web palsu yang diterbitkan oleh individu-individu tertentu..bagi aku kat sini ada beberapa isu, samada;

1. Laman web itu memang palsu yang diterbitkan oleh individu yang tak bertanggungjawab..???
2. Laman web itu memang palsu jugak tapi diterbitkan oleh individu saja suka-suka buat..???
3. Laman web itu benar tapi individu yang buat laman itu tidak boleh dipertanggungjawabkan..???
4. Laman web itu benar tapi individu yang buat laman itu tidak berkelayakan untuk menerbitkannya..???
5. Laman web tu sebenarnya tak de tapi saja je nak nafikan jugak ...??
6. Individu atau individu-individu ( sorang ke ramey-ramey nih..?? ) itu pun ntah ada ke tak de ..??

Apa maksud laman web??atau apa saja yang tersiar kat internet ni dipanggil laman web..??Laman Web ni ialah .. eerrrr... err .. aku tak tau sebab memang aku tak tau..hehehe

...hmm.. aku sendiri tak pasti yang mana satu isu sebenar penafian yang dinyatakan ini...sepanjang aku kerja kat jabatan ni,tak pernah aku jumpa satu pun yang boleh ditakrifkan sebagai LAMAN WEB JHEAINS..puas la aku searching kat yahoo ngan google..ntahlaa..

Penafian sebegini akan memberi impak yang kurang manis pada jabatan dari surfers yang masuk ke laman itu..seolah-olah ada individu tertentu yang mempunyai niat jahat terhadap jabatan serta berusaha untuk memburuk-burukkan pihak jabatan..Apakah ada laman yang sedemikian..?? atau memang benar ada segelintir manusia di luar sana yang tidak berpuashati dengan jabatan ini..?? mohon ditunjukkanlah wahai simambaaaanngggggg .....

bikallim eih ya khawwal ...????

~adios~

SALAM RAMADHAN

Alhamdulillah..diam tak diam dah masuk semula Ramadhan dan dah nak separuh bulan pun tatkala rencana ini ditaip..Dah lama tak menulis di ruangan ini dan sememangnya kekangan masa bebanan kerja yang bertambah menyukarkan lagi keadaan kali ini.. ( tak de sapa ke nak bagi input / info kat aku sekrg ni..??atau aku yg malas mencari?? )

Banyak isu dan perkara yang berlaku sekarang ini.. semua orang dah pandai bercakap dan bersuara menyatakan pandangan masing-masing walaupun majoritinya berani cakap kat belakang je.. Depan2 bukan main baik lagi.. pijak semut pun tak mati..Namun the bottom line kat sini ialah perkara ini memberi petunjuk bahawa rakyat malaysia bukan lagi golongan yes man yang kaan mengiyakan sahaja segala isu yang diterima..

Perkara kedua yang berlegar dalam benak pemikiran dikala ini ialah berkaitan dengan perlaksanaan peraturan pentadbiran..bukanlah nak menafikan kebaikan serta kewajaran perlaksanaannya,cuma apa yang patut dipertimbangkan..kepada bos-bos tu janganlah terlalu rigid bonar macam mesin..Bukan nak mempertikaikan peraturan, cuma hanya meminta sedikit ruang budi bicara dan ehsan sesekali dan bukannya selalu..

Sebagai contoh, kad perakam waktu.. Lewat 1 minit tetap akan dikira lambat dan warna akan bertukar 'merah'..namun bagi aku sepatutnya pulak kalau balik lewat samada seminit, 30 minit atau sejam kena ada mesin yang mencetak "Terima kasih kerana telah menggantikan kelewatan pada pagi tadi" atau pun "Kelewatan anda pada pagi tadi tidak dikira" atau "Terima kasih kerana lewat pulang demi kepentingan jabatan" dan sebagainya. Tentulah tak de mesin yg mcm tu..namun sebagai manusia kita perlu ada sedikit ruang budi bicara untuk anak buah..

Sebagai perbandingan kita lihat fungsi lampu isyarat jalanraya..jutaan ringgit dibelanjakan bagi membina lampu isyarat hanyalah semata-mata bagi menguruskan sistem lalu lintas agar lebih teratur. Keberkesanannya membantu kerajaan dan rakyat menjimatkan masa dan wang ringgit ( ye la,kok eksiden kang kono bayar macam-macam ) ..

AKAN TETAPI , kenapa in certain time mcm bila waktu kemuncak akan kelihatan bapak-bapak polisi yang mengawal lalulintas overule lampu isyarat ni? Tidak lain hanya lah semata-mata at that moment human decision is more important which is a machine can't do. Sebab tu kita tak boleh dan jangan bertindak macam mesin..kerana mesin tak de perasaan dan akal pemikiran ( senang cakap tak de otak la ) .. jangan marah aaaa .. nanti batal puasa .. :D

~adios~